torsdag 10 mars 2011

Mysig höstkofta

 

Nu har jag visat mycket syprojekt så det måste vara hög tid att visa lite stickprojekt också :o)

 

Denna kofta stickades under våren och jag fick den klar fram på sensommaren och har använt den flitigt under hösten/vintern. Det är så skönt med en kofta som är lite längre och går ner över rumpan :o)

 

Träknapparna som jag hittade på Tygvaruhuset tycker jag är helt fantastiska (och ja jag vet att den nedre bilden är tagen innan jag sydde dit knapparna ;o)

 

Koftan är riktigt varm och go och jag gick ifrån min vana att sticka "allt i ett stycke" på rundstickor för jag insåg att färgränderna skulle bli så tunna då och det ville jag inte. Därför är den stickad enligt mönstret i två framstycken, ett bakstycke och två ärmar. Sen är den ihopmonterad och krage och resår längs framkanten är tillsist påstickade. Själva mönstret gör att det känns lite som resår både på bredden och höjden vilket gör att den känns ännu tjockare och mjukare.

 

Garnet finns i många olika färgskalor, denna "rödaktiga" mössa är stickad i samma garn men i annan färg så man kan få väldigt olika stuk på resultatet beroende på vilken färg man väljer.

 

Mönster:

Kreativ stickning 6/2009

 

Material:

Knappar från Tygvaruhuset

Garnet "Baya" grå/brunmelerad från Grunnebo Garn

 

Bäst just nu:

När man stickar själv så kan man förlänga ärmarna en 3 cm så att de blir lagom långa! Hurra för tröjor som inte känns korta i ärmarna :o)

 

Sämst just nu:

Grått och trist väder ute, men förhoppningsvis är inte våren alltför långt borta :o)

 

2 kommentarer:

  1. Den är bara FANTASTISK! Tänk vilket jobb. Jag är så avis på din fingerfärdighet och ditt tålamod!

    SvaraRadera
  2. Tack Thea, jag ser det som terapi framför TV:n ;o)

    SvaraRadera