lördag 15 juni 2013

Somrig karamell till söt tjej...

Lilla E (tjejernas kusin) ska firas vid midsommar och förutom något obligatoriskt hårt paket så ville jag även fixa till ett mjukt som jag tror hon kommer gilla... Rosa är bra, så det skulle väl vara om den är för lite rosa då... ;o)

Hade oväntat mycket energi över en kväll efter jobbet förra veckan och met ner till syrummet och började leta mönster och idéer... Tre timmar senare hade jag fäst de sista trådarna och var väldigt nöjd med resultatet! :o)

Resten av familjen hade suttit klistrade framför en Harry Potter film så jag tror knappt de märkte att jag inte varit där. :o)

Hade egentligen tänkt mig en singoalla-klänning, men jag har sytt så många sådana att det inte kändes särskilt inspirerande. Men så hittade jag denna härliga somriga modell i Ottobre och fastnade direkt. Jag gillar den enkla kragen som ändå gör pricken över i:et!

Som ni ser kantade jag ärmhålorna med samma tyg som klänningen och här måste jag ge mig själv och min Janome en eloge... Trots att jag inte bandkantat på evinnerliga tider så gick det riktigt bra! Inte världsklass men helt klart godkänt! :o)

Hela klänningen även mer genomarbetad tack vare volangkanten längst ner. Mina singoallor har alltid varit extremt mycket enklare i sitt snitt...

Så nu är det bara att avvakta och se om den får godkänt!

Material:

Mormorsrutor från Liandlo

Mönster:

Ottobre 3/2013 (stl 104)

Bäst just nu:

Jag och stora tjejen är ensamma denna helg och har hittills haft väldigt mysigt med biobesök, mys i soffa, spel på paddan och några timmars pyssel i syrummet... Imorgon är det shoppingrunda planerad :o)

Förresten, jag är klar med min stickade klänning. Återkommer när jag fixat lite bilder. Kvällspysslet framför TV:n består nu av virkning... (Ska bli en kofta...)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar