söndag 20 januari 2019

Återbruk av gamla jeans

I säkert 5 år har jag pratat om att sy en kavaj av gamla jeans, och nu äntligen tog jag tag i det.
Största orsak till att det inte blivit av har varit att jag inte hittat något kavajmönster som jag tyckt varit bra. Nu använde jag det jag hade sedan tidigare och fick frihands-trixa ganska mycket för att få axel-partiet som jag ville ha det (har lovat mig själv att slänga mönstret så jag inte använder det igen...)

Att just sy kavaj av gamla jeans passar så himla bra då alla delar av en kavaj är långa och smala och därför ryms på benen på byxorna 👍🏼😃

Fodret (Amy Butler) köpte jag på Syfestivalen för många år sedan just för detta ändamål och det har troget legat och väntat på mig...

Nu till lite bilder av det färdiga alstret!








Material: 
Fyra par gamla jeans
Foder:Amy Butler
Knapp: Reserv-knapp från ett par jeans

Mönster: 
B4610 från Butterick, men rejält ändrad kring nacke, axlar och ärmhål...

Bäst just nu: 
Att jag tagit mig mycket tid i syrummet och i stick-hörnet i soffan.... såååå mysigt!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar