torsdag 22 augusti 2013

Stjärnkofta

Denna kofta har gått under namnet "Star jacket" i min app Knit Companion där jag samlar och använder mina olika stick- och virkmönster. En otroligt bra app där man kan dela upp mönstret i olika delar samt att det finns räkneverk för att hålla koll på vilket varv man är på samt mycket mycket mer... :o)

Det trixigaste är nog när man inte köper pdf-mönster utan har ett på pappersformat. Det har slutat med att jag många gånger faktiskt scannar in mönstret till datorn bara för att få med mig det i paddan. Skönt att slippa pappersmönster som nästan faller i bitar i slutet av ett projekt, samtidigt som man är beroende av att ha tillgång till paddan (och att den är laddad) när man vill sätta sig och sticka/virka...

Hur som helst. Denna kofta från Drops Design har jag haft på önskelistan under en längre tid, och efter att sommarklänningen äntligen var klar kändes det helt rätt att ta ett virkprojekt som omväxling till stickningen. Garnet beställde jag från Yll och Tyll, och jag valde ett garn i bomull/lin istället för det yllegarn som var rekommenderat i mönstret. Jag ville nämligen få en lite mer somrig känsla och inte en för varm kofta.

Koftan virkas som en stor cirkel där man lämnar två öppningar för ärmarna. Därefter virkar man på ytterligare på de två delar som sa bli framstycken så att själva "kroppen" på koftan är en oval med två hål för armarna. Man skulle kunna sluta virka här och på så sätt ha en väst, men jag fullföljde med att virka två ärmar som monterades fast på "kroppen" efter blockning.

Sist virkades en liten spetskant runt hela koftan, Voila koftan är klar!! :o)

Jag har dock en liten egenhet när jag sticar/virkar har jag märkt. Jag är maniskt rädd för att ärmarna ska bli för korta och lägger ofta på ett par centimeter extra när jag stickar/virkar dem. Detta ar resulterat i att på de senaste projekten (med långa ärmar) har jag gjort dem för långa... Vilket inte heller är så skönt :(... Jag har i och med detta bestämt att jag i nästa stickprojekt ska lägga upp ärmarna så att jag kan sticka på mudden sist istället. På så sätt kan jag ju mäta när tröjan är monterad och få precis så lång ärm som jag vill ha! Återkommer med om det funkar som jag hoppas! :o)

Som ni förstår blev även denna ärm i längsta laget och jag tror dessutom att den kommer töja sig och bli ännu längre när jag använder den... Nåja, jag får fundera ut något bra om jag märker att jag drar mig för att använda den... :/

Material:

Drops Bomull-Lin i färgen 16 (53% bomull och 47% lin)

Mönster:

Drops design no 132-2 "Wild Flower"

Bäst just nu:

Att jag fått åka upp och träffa alla mina gamla kollegor i Luleå över en dag. Mycket givande och väldigt, väldigt kul att få träffa alla! Kram på er!

 

4 kommentarer:

  1. Fin den blev!! Känner igen det där med att det är svårt att få lagom långa ärmar. När jag har lyckats bäst har jag stickat resåren sist när ärmen är fastsatt på tröjan. Lättast att verkligen se hur lång den blir då. Men hur sen garnet beter sig är ju svårare att förutse. Lin töjer sig väl en del tyvärr. kram Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lina!
      Nu när jag använt den ett par gånger inser jag att ärmarnas tyngd drar ner axelpartiet mot ärmarna och det hela gör att jag går och drar upp koftan vid axlarna hela tiden... Min lösning nu är att sy i ett band på insidan, mellan axlarna (som det är ibland på köpes-tröjor för att sno om galgen). Om jag gör bandet lagom långt borde det ju hindra tröjan att töja sig över axlarna och därmed också vara bättre i ärmlängd...
      Lång utläggning men vad tror du om idén?

      Borde hinna trixa med det nu under min lediga vecka :)

      Kram

      Radera