måndag 9 januari 2012

Jakttillbehör



Oj, vad tiden går fort när man är ledig... Nästan lika fort som när man jobbar faktiskt *ler*
 

Vi har haft en två-veckors julledighet tillsammans hela familjen! Det har varit sååå skönt att få ladda batterierna. Första veckan av ledigheten tillbringades som sagt uppe i Västerbotten för att sen andra veckan slappa och ha det skönt här på hemmaplan. Jag har hunnit med att sitta ganska mycket i syrummet denna ledighet så nu har jag lite nya saker att blogga. Tänkte börja med detta gevärsfodral som vi sydde till maken.

Han har under hösten pratat om att han vill ha ett vitt överdrag till sitt gevär som han kan ha som snöskydd när han är på vinterjakt. När vi så besökte Tygvaruhuset en av de första dagarna i januari hittade han en stretchig plastad frotté som vi hoppas ska fungera för ändamålet. Den plastade sidan av frottén har vi utåt för att fungera som ett fuktskydd medan frottén är mjuk och snäll mot gevär och optik på insidan!

Väl hemma började maken skissa på hur fodralet skulle se ut (samtidigt som tjejerna började klippa ut mönster till några monster de köpt stuvbitar till). Lite resonerande fram och tillbaka och sen vågade vi sätta saxen i tyget. Lite overlock-söm vid ändarna och sen en stor resår-öppning för att enkelt kunna dra av och på gevärsfodralet :o)

Stor resåröppning för att lätt kunna trä på och av
En stropp i vävt band i nederkant som kan användas som handtag när
man ska dra av fodralet!

Jag inser att man kan göra det snyggare men jag måste säga att jag är nöjd med resultatet. Vi la ju faktiskt inte ner så många timmar på att få fram det, och det fyller sin funktion med den ära :o)...  Dessutom verkar maken extremt nöjd över sitt nya fina fodral (och jag fick sätta min lapp på det, även om han var lika delaktig i arbetet som jag *ler*)

Material:
Stretchig plastad frotté från Tygvauhuset

Mönster:
Egen design efter bössan

Bäst just nu:
Att det var så mysigt att ha hela familjen engagerad i syrummet :o)

Sämst just nu:

Att min kära Pfaff Cover Style var tvungen att åka in på service mitt i ledigheten när jag stod med en halvfärdig pyjamas och ett tillklippt nattlinne som nu snällt får ligga och vänta till den är tillbaka. (Men det ska bli skönt att äntligen få den servad... det var nog på tiden skulle man kunna säga ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar