måndag 17 oktober 2011

Lapp på lapp...



... och många sömmar!!!  :o)

Inspirerad av en av min mammas kjolar från 70-talet tog jag favoritjeansen när de hade gjort sitt som byxor och började klippa ut små cirklar att använda till en kjol. Överdelen på jeansen använde jag som överdel till kjolen. Jag använde tyg från flera par jeans för att få till lite variation i färger och avslutade med att klippa ut en lapp i ett helt annat tyg för att bryta av.

Jag insåg inte hur mycket sömmar jag var tvungen att sy och inte heller att det faktiskt krävdes lite planering för att få till ett snyggt "fall" på kjolen. Jag får väl erkänna att det senare var mer tur än skicklighet att det gick så bra som det gick *ler*

Det var helt klart ett lyckat projekt, för skönare kjol har jag nog inte ägt! 

Material:
Ett par tre stycken trasiga jeans

Mönster:
Absolut helt eget (med inspiration från 70-talet)

Bäst just nu:
Denna kjol är användbar året runt då den är lika fin med bara ben som med tjocka strumpbyxor och benvärmare! 

6 kommentarer:

  1. Å den va ju jätte häftig!! Letar inspiration till billiga "nya" kläder. Kanske lånar idén lite för den tyckte jag va toppen!!!

    SvaraRadera
  2. Snygg! Och visst känns den igen :-) Blir lite sugen själv på att sy en. Tror inte jag pallar alla sömmar dock. Men den läggs till på listan över saker som jag vill göra som jag har i huvudet.

    SvaraRadera
  3. Visst känner jag igen Fia i den kjolen! Den var jättesnygg.

    SvaraRadera
  4. Emmy och Lina: Tack, det är helt klart värt besväret (och så himla jobbigt är det faktiskt inte, särskilt om man håller sig till vanlig sick-sack ;o)

    Utterkull: Tack så mycket, jag man måste ju sno så bra idéer när de finns så nära till hands *ler*

    SvaraRadera
  5. Kul att få se dotter med samma (nästan) kjol som frun i sin ungdom. Härligt, Angi!

    SvaraRadera
  6. Tack Pappa! Kul att du gillade den :o)

    SvaraRadera